Dagsaktuell kjøretøystatistikk
Du kan bruke microdata.no til å analysere kjøretøydata. Det er mulig å lage lange tidsserier basert på dato for første gangs registrering, i tillegg til å gruppere etter type kjøretøy, drivstofftype eller andre egenskaper. Dataene kan også kobles mot persondata for å lage statistikk på kjøretøyets eier.
Vi har nedenfor laget eksempelstatistikk for å demonstrere hva kjøretøydata i microdata.no kan brukes til. Kjøretøydata har også nøkkelvariabel for kobling til kjøretøyets registrerte eier. Dette gjør det enkelt å se på sammenhenger mellom data på personnivå og på kjøretøynivå. Lenker til skript for å gjenskape tallene finner du nederst.
Med kjøretøy menes alle typer kjøretøy, inkludert yrkeskjøretøy, motorredskaper, motorsykler/mopeder, snøscootere, busser m.m.
Alle eksemplene nedenfor baserer seg på data over registrerte kjøretøy målt ved utgangen av 2023. Påkoblede persondata om bosted måles per 1/1 2024. Årslønn måles per 2022. Dataene som er benyttet er de nyeste oppdaterte per august 2024.
Hvor mange personbiler eier hver familie i Norge?
En tredjedel av alle familier i Norge eier ingen personbil. Resten eier minst en personbil, hvorav 44% eier én bil. Ca. 5% eier tre eller flere biler.
Kobler vi på personopplysninger om årlig lønnsinntekt og summerer over familier til total familieårslønn, ser vi en sammenheng mellom antall biler i familien og hvor mye man tjener. Familier med tre biler eller flere har i snitt 1.150 mill i total lønnsinntekt. De som ikke har bil har til sammenlikning ca. 300 000 i total lønnsinntekt. (Eksemplet viser en ren statistisk kovariasjon og ikke noen fullverdig kausal analyse. Det er bl.a. grunn til å tro at blant annet størrelsen på familier også har noe å si for antall biler man eier, noe som også påvirker størrelsen på familieårslønn.)
Fordeles familier etter bosted, ser man at det er i Oslo at antallet biler per familie er lavest: I snitt eier man der 0.49 biler per familie. Andre storbyer har en mye høyere andel, med oppunder én bil i snitt per familie. Øvrige kommuner har i snitt litt over én bil per familie.
Hvor stor er andelen av de ulike typene kjøretøy?
Av alle kjøretøy i Norge, utgjør personbiler den største gruppen med 68%. Deretter kommer varebiler/kombibiler med 12%, etterfulgt av traktorer og mopeder/motorsykler med hhv. 8% og 7%.
Det går an å lage statistikk på kjøretøyets alder gjennom å ta differansen mellom inneværende år og året kjøretøyet ble registrert første gang. Da kan en se at personbiler har en gjennomsnittsalder på ca. 11 år. Lavest gjennomsnittsalder har trekkbiler med ca. 7 år, mens beltebiler har høyest alder med hele 47 år i snitt.
Hvordan varierer kjøretøyprofilen mellom fylker? Oslo har høyest andel personbiler (87%), mens Finnmark har lavest (51%). Sistnevnte skiller seg til gjengjeld ut med klart høyest andel snøscootere: 25%. Det kan også være greit å legge merke til at en overvekt av personer ikke bosatt i Norge per 1/1 2024 eier en varebil/kombibil: Andelen utgjør 38%, mens 35% eier en personbil.
Hvordan har sammensetningen av personbiler endret seg over tid?
I disse tider med fokus på elbiler, kan det være interessant å se på andelen personbiler med de ulike hovedtypene drivstoff. Dieseldrevne biler utgjør den største gruppen med 36% (litt over 1 mill. biler). På andreplass finner man bensinbiler med 27% (ca. 760 000 biler), etterfulgt av elbiler med 24% (ca. 690 000). Antallet hybridbiler utgjør 13% (362 000).
Hvordan fordeler dette seg over tid? Av søylediagrammet under ser man at salget av elbiler begynte å skyte fart fra rundt 2014. Siden har andelen solgte elbiler økt år for år med unntak av 2016. Av alle nybiler i 2023, utgjorde elbiler ca. 83%. Andelen solgte fossilbiler har vært svært lavt helt siden 2020 (under 5%). Samtidig viser eksemplet at antallet solgte personbiler totalt har økt jevnt og trutt (med noen unntak) frem til 2021/2022. I 2023 var det imidlertid et tydelig fall i antallet solgte biler.
Hvor stor er andelen el-, hybrid- og fossilbiler i Norge?
Er det slik at familier enten eier elbil eller fossilbil (eller hybrid)? Det kan man i stor grad si. En andel på 39% eier kun fossilbil. Andelen familier med kun elbil utgjør 11%, mens de med kun hybridbiler utgjør 6%. Ser man på familier som eier både elbil og fossilbil, utgjør disse 6%. Andre kombinasjoner utgjør enda lavere andeler. F.eks. er det kun 0.3% av alle familier som eier både fossilbil, elbil og hybridbil. Ca. en tredjedel av alle familier eier ingen biler.
Hva med antallet biler fordelt på drivstofftype? Av alle familier som eier fossilbil, er det 76% som eier kun én bil av denne drivstofftypen. Ca. 18% eier to fossilbiler, mens 5% eier tre eller flere.
Om vi ser på tilsvarende tall for familier med elbil, er det 86% som eier kun én bil av denne typen. En andel på 13% eier to elbiler. Nesten ingen familier eier flere enn to elbiler (kun 0.6% av alle med elbil).
Det er også mulig å lage statistikk på antall biler fordelt på kombinasjoner av drivstofftyper innen hver familie. F.eks. ser man at hele 25% av dem som eier både fossil- og elbil eier tre biler eller mer.
Har du lyst til å lage statistikk og analyser basert på kjøretøydata? Under vårt nye temaområde for analyseeksempler (Tema – Kjøretøyanalyser) finner du ferdige skript som du kan kjøre for å gjenskape funnene vi viser ovenfor, i tillegg til mye annet som ikke gjennomgås her: